Mindfulness: Cum sa traiesti bine dand dovada de atentie/Ed Halliwell de la Act si Politon

Mindfulness de Ed Halliwell este cartea care poate insemna inceputul schimbarii tale. Mindfulness este o tehnica de meditatie care “ne aduce cu picioarele pe pamant, permitandu-ne sa traim in realitate si cu realitatea. Pe masura ce practicam deschiderea catre simturile noastre, un nou mod de a fi poate aparea in noi insine. Dezvoltam o constientizare amicala asupra a ceea ce se petrece si din ea putem trage invataminte.” Mai mult decat atat, exercitiile de mindfulness au puterea in cele din urma sa ne ajute sa ne traim viata mai usor. Mindfulness-ul este cel mai adesea asociat cu budismul, traditie contemplativa denumita si “stiinta mintii”. Autorul cartii, Ed Halliwell, jurnalist de profesie, a scris de-a lungul timpului pentru o serie de publicatii precum: Arena, Time Out, The Independent On Sunday, Elle, The Observer si The Guardian. intr-o perioada mai dificila a vietii lui, Halliwell a inceput sa practice meditatia ca o forma de cultivare a sanatatii si starii de bine, devenind astfel in scurt timp profesor de mindfulness. in aceasta calitate a instruit mii de persoane in cadrul unor cursuri, workshop-uri, tabere de retragere spirituala si evenimente private pentru organizatii. “Vi s-a intamplat vreodata sa terminati mancarea din farfurie fara sa va dati seama? Sau sa ajungeti la destinatie, dar fara a va aminti nimic despre drum in sine? Daca da, atunci aceasta carte este pentru dumneavoastra. Parasiti starea de pilot automat si invatati prin mindfulness cum sa deveniti permanent constient de emotiile si gandurile dumneavoastra, dar si cum sa traiti in inteleapta legatura cu acestea.” Ed Halliwell Daca ai senzatia uneori ca treci ca un somnambul prin viata, meditatia de tip mindfulness te va ajuta sa treci la o stare de constientizare superioara a lumii din tine si din jurul tau. Cartea este structurata ca un manual de antrenament pe noua saptamani, fiecare dintre cele noua capitole prezentandu-ti cate un nou exercitiu de meditatie, dar si studiile de caz a patru indivizi care au invatat aceasta tehnica. Ei vor povesti la sfarsitul fiecarui capitol la ce rezultate au ajuns odata cu practicarea fiecarui nou tip de exercitiu, dar si cum i-a transformat mindfulness-ul ca indivizi in timp. Halliwell vorbeste de asemenea despre beneficiile mindfulness-ului asupra starii de bine a indivizilor, acestea fiind evidentiate de-a lungul timpului prin numeroase studii referitoare la stres, depresie, durere, sistemul imunitar, concentrare sau relatii. Studiile au aratat de asemenea ca suntem distrasi in aproape 50% din timp si mai putin fericiti atunci cand nu suntem concentrati. S-a demonstrat ca, dupa numai opt saptamani de mindfulness indivizii dobandesc capacitatea sa fie mai atenti, iar gandurile le ratacesc mai rar. “Sa-ti traiesti viata este cel mai rar lucru din lume. Cei mai multi oameni exista si atat.” – Oscar Wilde Autorul propune asadar mindfulness-ul ca solutie la deruta in care se desfasoara vietile noastre si ca raspuns la intrebarile pe care le adreseaza la inceputul cartii: Viata se intampla, dar ne alegem noi intr-adevar drumul?, si cand ne facem alegerile, in ce masura sunt ele alegeri intelepte, care sa ne exprime adevarata intentie? Multi oameni isi traiesc viata in fiecare zi pe fuga, simtindu-se condusi in loc sa tina fraiele. Ritmul vietii si numarul de lucruri pe care oamenii trebuie sa le faca sau in privinta carora trebuie sa se ingrijoreze constituie o cauza majora a stresului, nefericirii si bolilor. Pe masura ce oamenii devin mai stresati, capacitatea mentala scade – se simt coplesiti si nu mai pot gandi clar. Mindfulness-ul se dovedeste astfel o practica utila pentru minte si trup care ne ajuta sa redobandim linistea sufleteasca si sa vedem viata printr-o lentila mai larga, odata cu dobandirea unui nivel superior de constientizare. ATITUDINI PENTRU MINDFULNESS in conceptia lui Halliwell nu poti practica meditatia fara a adopta atitudinea potrivita. El prezinta asadar 10 atitudini pe care sa le cultivi in timpul antrenamentelor tale, dar si conceptiile gresite asupra mindfulness-ului. Cele 10 atitudini de abordat in timpul exercitiilor de mindfuless sunt: Angajamentul – Dezvatarea vechilor obiceiuri si dezvoltarea altora noi cer efort si rabdare. Ai nevoie de perseverenta pentru a ajunge la rezultate. Compasiunea – Mindfulness-ul nu e mindfulness fara blandete. Trebuie sa fii ingaduitor cu tine insuti chiar daca la inceput nu va fi totul cum ti-ai dori; Curiozitatea – in loc sa intampinam lumea cu asteptari, ne apropiem de ea in spiritul curiozitatii, cu mintea si cu inima deschise; Curajul – Drumul spre mindfulness poate fi anevoios. E o dovada de curaj sa te mentii pe ceasta cale; Echilibrul dintre minte si corp – Gasind echilibrul dintre minte si corp ne aflam in saua vietii; Cooperarea – eliberandu-ne tensiunea nu mai suntem in stare de razboi cu noi insine si cu lumea. Trebuie sa incercam sa stabilim armonia cu lucrurile care se petrec cu noi si in jurul nostru. Conexiunea – Trebuie sa ne armonizam cu noi insine si apoi sa incercam sa realizam o conexiune cu locurile si cu oamenii din jurul nostru. Siguranta – inseamna increderea sa fim dispusi sa folosim marturiile altora drept combustibil pentru propria noastra calatorie. Veselia – incercand cu blandete sa intampinam greutatile cu veselie, noi detinem cheia transformarii; Revenirea – chiar daca adeseori ne pierdem starea de mindfulness, simplul fapt ca am observat asta ne readuce inapoi la ea. EXERCItII MINDFULNESS Odata ce ai abordat atitudinea potrivita, poti trece la practicarea exercitiilor. Pe langa exercitiile propriu zise, autorul ofera explicatii si povestiri cu talc, unele dintre ele furnizate de Buddha insusi, menite sa ne sporeasca motivatia pentru a le practica. Ed Halliwell formuleaza totodata ceea ce el numeste esenta caii spre mindfulness: “N-ar trebui sa imbratisez sau sa ma agat de absolut nimic ca fiind eu sau al meu” si te invita sa meditezi asupra a numeroase aspecte ale vietii imediate. Odata cu practicarea acestor exercitii vom invata sa ne gestionam mai bine mintea si corpul, sa abordam evenimentele si starile neplacute, inerente vietii, sa ne autodescoperim pe noi insine cei adevarati, vom afla consecintele individualismului dar si ale stresului, si vom invata sa il gestionam. Iata ce tip de exercitii iti propune autorul in acest ghid de antrenament: Exercitiul 1: Recapata-ti simturile. Este un exercitiu de constientizare a celor cinci simturi, care te va ajuta sa percepi realitatea altfel. Poti sa il practici in fiecare zi de cate ori ai ocazia. Exercitiul 2 – Se alege una din cele 10 de atitudini pentru mindfulness si se observa in interiorul fiintei tale. Cum se manifesta? Cand si cum o exprimi? in fiecare saptamana de-a lungul cursului se va alege alta atitudine sau se va alege una pentru mai mult timp sau se poate reveni asupra uneia deja exersate. Exercitiul 3 – Mindfulness asupra respiratiei. Autorul te dirijeaza cum sa iti urmaresti respiratia, fara a te preocupa daca in acest timp mintea iti va zbura spre alte lucruri, in general ganduri si senzatii, emotii si reactii la emotii. Halliwell te ghideaza cum sa reactionezi in functie de tipul emotiilor si al reactiilor. Vorbind despre stres, modul cum actioneaza el si ce repercusiuni negative are asupra intregului nostru organism, Halliwell precizeaza totodata beneficiile acestui tip de meditatie asupra starii noastre de sanatate dupa momentele cu stres intens. Exercitiul 4 – Exercitiul momentului de respiro. Vei fi indrumat sa practici acest tip de exercitiu de cateva ori pe zi. Este un exercitiu care te ajuta sa ajungi la constientizare oriunde ai fi si se dovedeste a fi de asemenea foarte util in starile de stres. Exercitiul 5 – Mindfulness-ul corpului. Ne ofera distanta necesara pentru a trai senzatiile pe deplin, in mod deschis si cu constienta si pentru a ne debarasa de reactiile impulsive. Exercitiul 6 – Meditatia muntelui – ne ajuta sa ne dezvoltam echilibrul dintre minte si corp; Exercitiul 7 – Sa ne intoarcem spre greutati – Ni se recomanda ca acest exercitiu sa fie practicat in doze mici la inceput si pentru dificultati care nu sunt coplesitoare, dupa ce in prealabil s-au exersat destul de mult mindfulness-ul respiratiei, respectiv corpului. Acest exercitiu ne poate ajuta sa ajungem la acceptarea greutatilor cu care ne confruntam si sa nu ne mai opunem vietii. Sa admitem ca trebuie sa acceptam ceea ce vine si sa ne lasam in voia lucrurilor asa cum sunt ele. Exercitiul 8 – Mindfulness-ul respiratiei, corpului, sunetelor, gandurilor si constientizarea imperativa. Ne ajuta sa realizam faptul ca atunci cand experimentam dificultatile fara sa opunem rezistenta, atunci ele ar putea sa nu ne mai afecteze atat de tare. Putem face fata si rezista durerii mai usor constatand ca ea nu este un obstacol in calea fericirii, desi ar putea sa fie neplacuta. Exercitiul 9 – Moment de respiro in trei pasi, cu un pas de actiune este un alt exercitiu care ne poate ajuta sa ne acordam la senzatiile si circumstantele dificile. Poate fi explorat si ca primul pas catre actiunea abila. Exercitiul 10 – Meditatia bunavointei iubitoare. intelegerea mintii si a corpului ne ajuta sa patrundem in vietile altora, insufletind compasiune pentru greutatile prin care trec. Compasiunea este prezenta in fiecare moment marcat de mindfulness, dar cultivand-o in mod explicit prin meditatia bunavointei iubitoare, deschidem darul benevolentei. Acest lucru ne permite sa ne traim viata cu ochi iubitori. Exercitiul 11 – Miscarea in starea de mindfulness (Mersul). Aceasta meditatie poate fi practicata in timp ce te deplasezi atat timp cat iti induci starea de mindfulness. Ea poate fi practicata in forme traditionale precum yoga si tai chi, sau introducand constientizare unor activitati precum: inotul, alergatul, ciclismul, gatitul sau chiar in timp ce faci curatenie prin casa. Observand senzatiile si gandurile, putem descoperi noi cai de a experimenta activitatile pe care le intreprindem in mod obisnuit. Exercitiul 12 – STOP – Un exercitiu de mindfulness de un minut. Poate fi considerat un exercitiu test. Un minut in care sa practici mindfulness pentru a-ti da seama ulterior daca iti place ceea ce simti si daca ai vrea sa te apuci de meditatie la un mod ceva mai serios. incearca-l! La finalul cartii, cand vei ajunge sa practici cu usurinta fiecare dintre tipurile de exercitii enumerate mai sus, cu siguranta vei simti schimbarea. Iata ce schimbari au constatat Simon, Ann, Andy si Catherine, protagonistii celor 4 studii de caz prezentate de-a lungul cartii, pe cont propriu: Experienta lui Simon: “Mindfulness-ul m-a ajutat sa capat o perspectiva noua. Am 52 de ani acum si cineva mi-a spus intr-o zi: Cum e sa ai 52 de ani? I-am spus: Ultimii doi ani si jumatate au fost cea mai fericita perioada din viata mea. Privind circumstantele externe n-ai spune ca anii aceia au fost extrem de diferiti, dar felul in care i-am perceput a fost.” Experienta lui Ann “Este foarte subtil – exersand, realizezi ca ai inceput sa faci lucrurile mai constient. Nu ma mai simt ca si cum as fi blocata intr-o rutina. Am unele optiuni si un anumit control asupra a ceea ce fac, mai mult decat atunci cand am inceput. Mai am cateva obiceiuri, dar imi dau seama cand le perpetuez. ” Experienta lui Andy “Cred ca mindfulness-ul m-a facut mai puternic si mai rezistent, emotional vorbind. Pare sa ma intareasca, aducand un anumit fel de disciplina in viata mea. imi calmeaza anxietatea si ma simt mai inaltat spiritual si mai capabil sa relationez cu alti oameni, pentru ca nu mai sunt atat de absorbit de propria persoana.” Experienta lui Catherine “Sotul meu spune ca mindfulness-ul m-a schimbat foarte mult – pot sa fac fata lucrurilor mai bine acum. Sunt mai calma si pot sa reactionez intr-un mod mai autentic. Mai am grija de mine si in alte feluri – mi-am imbunatatit dieta si fac exercitii fizice. Meditatia si starea de mindfulness sunt baza pentru a te simti mai bine, plin de viata si energie.” TESTIMONIALE “Mindfulness implica o deschidere onesta si curajoasa spre experienta de a fi uman in momentul prezent. Ed Halliwell cunoaste la perfectie teoria si practica acestui teritoriu curios de nefamiliar. Rezultatul este un ghid practic si de mare ajutor, presarat minunat cu revelatii psihologice luminate.” – Dr. Jonathan Rowson, director al RSA Social Brain Center: “Cheia pentru fericirea de durata este abilitatea de a trai in inteleapta legatura cu gandurile tale, cu sentimentele si cu mediul inconjurator. Starea de mindfulness este o unealta care ne ajuta sa ne schimbam viata si care constituie, poate, abilitatea suprema pentru a trai bine. Aceasta carte este o introducere fabuloasa, revelatoare si accesibila catre mindfulness, din partea unuia dintre specialistii de top din domeniu. O recomand cu caldura.” – Dr. Mark Williamson, director al Action For Happiness “Mindfulness este o practica veche de cand lumea, care s-a dovedit – de-a lungul mileniilor si culturilor – a fi o unealta eficace pentru a face fata stresului din viata de zi cu zi si pentru cultivarea unui sentiment mai puternic de prezenta si stare de bine. Fiind un membru inzestrat si pretuit al catedrei noastre, cursurile de mindfulness ale lui Ed Halliwell sunt o componenta esentiala a nucleului programei noastre. Cel mai nou ghid al sau ofera informatii si instructiuni clare, practice pentru toti cei interesati de dezvoltarea acestei abilitati.” – Morgwn Rimel, director al The School of Life, Londra
Brand: Act si Politon
Categoria: Books / Carte/Spiritualitate, ezoterism/Ezoterism
Mindfulness: Cum sa traiesti bine dand dovada de atentie/Ed Halliwell
Mindfulness: Cum sa traiesti bine dand dovada de atentie/Ed Halliwell

Mindfulness: Cum sa traiesti bine dand dovada de atentie/Ed Halliwell